Con la formación de Amarok
trabajando duramente en lo que será un nuevo disco en estudio, del que ya os
daré cuenta cuando el proyecto ya esté más afianzado, os presento la historia
del grupo, contada por su propio fundador, Robert Santamaría, con su versión en
inglés, que espero que os resulte de provecho para acercaros a este grandísimo
grupo que estrena página en Bandcamp donde degustar su exquisita música y donde
se incluyem varias sorpresas que se irán aumentando conforme se vaya
actualizando. Sin más preámbulos, Robert Santamaría os presenta a Amarok en
esta primera parte.
PARTE I. DE LOS ORÍGENES A CANCIONES DE LOS MUNDOS PERDIDOS
Esta es la historia de un
proyecto, de un sueño, de una obsesión, de una manera de entender la música y
también la vida. También es en no poca
medida mi propia historia durante 20 años. En este largo y a veces tortuoso camino han pasado y han
quedado muchas cosas, he hecho un buen puñado de amigos, he vivido grandes
amores y desamores, y he aprendido y desaprendido sobre muchas cuestiones. Com grupo hemos vivido éxitos inesperados,
sonoros fracasos, decepciones, momentos de éxtasis, situaciones surrealistas,
hilarantes, tristísimas. Risas, llantos, nervios, noches sin dormir, robos,
excursiones asombrosas, fiestas, aburrimiento... Y si os parece, vamos al
trapo.
PRÓLOGO
Descubrí el rock progresivo a los
13 años, y si la memoria no me falla, los primeros álbumes que escuche
fueron Close to the Edge, Wish You
Were Here, Brain Salad Surgery y A Passion
Play. Con ellos sentí por primera vez que había vida más allá de Los Beatles, y
enseguida me convertí en un insaciable buscador de discos. Compraba de los grupos que ya iba conociendo
gracias a aquellos que sabían más que yo, y de los que no, tan sólo aquellos en los que en sus créditos aparecía
la palabra mágica: sintetizador. Inevitablemente, con tanto empacho
de Hammonds, Mellotrones y
Minimoogs, me entró el gusanillo de ser teclista, y ambicionaba algún día quedar rodeado por una montaña de esos portentosos
artilugios, Rick Wakeman prepárate!!!. En 1978 tuve por fin en mis manos el
primero de ellos: un sintetizador Roland
SH-2000, probablemente la peor opción posible para aprender a tocar un instrumento,
ya que era monofónico (es decir, sólo se podía tocar UNA tecla a la vez). Pero
en ese momento eso me daba exactamente igual y
me dedicaba con entusiasmo a aporrear el teclado, mover los
potenciómetros e intentar entender de que iban los filtros y los osciladores.
Algunas tardes, me reunía con mis
camaradas de instituto para hacer un poco de escándalo y grabarlo, con la
extraña y supongo que injusta circunstancia de que su instrumental era un tanto
más precario que mi flamante Roland: latas de galletas, sartenes, y, en el
mejor de los casos, alguna armónica o flauta dulce...
En esas estuvimos un año, hasta que yo por fin tuve
un órgano con el cual utilizar los nueve dedos que no había usado con el
Roland, y mi amigo Juan Carlos una batería de deslumbrante color azul. Inmediatamente, y junto a otros compañeros
igual de raros que nosotros creamos un
grupo: Parthenon. Debutamos en el instituto en junio de 1979, e interpretamos
una abigarrada colección de temas
propios con pretensiones emersoniano-pinkfloyanas y versiones como “Stairways
to Heaven” y “Dust in the Wind”. Sonó
más bien tirando a terrible (y me consta
porque esa grabación existe a día de hoy!!), pero fue para todos un sueño hecho
realidad. A trancas y barrancas, el grupo sobrevivió hasta 1981, habiendo
llegado a unas cotas que todavía hoy en día me atrevo a catalogar como
dignísimas. Como un acto de justicia y regocijo, en el año 2004 se editó el disco de Parthenon
Mare Tenebris, que incluía mucho
material compuesto a principios del nuevo siglo, algunas versiones de canciones
originales de Parthenon e incluso tres grabaciones de la época. En el disco tocó la batería Juan Carlos, después más de 15 años de nuestro último encuentro musical más
o menos serio.
Parthenon en el Colegio Champagnat de Caracas. Junio de 1979 |
Parthenon 1980-1981 |
Sin embargo, a partir de
1985-86 aires nuevos soplaban en algunos
reductos caraqueños, y me interesé por la música incidental (bandas sonoras o música
para documentales), y lo que luego se dio por denominar new age,
aunque en esos años eran simplemente un puñado de músicas diferentes al rock y
los estilos tradicionales. Ellas resultaron ser una adecuada válvula de salida
a mis inquietudes creativas, y músicos como Andreas Vollenweider, Mark Isham,
Suso Sáiz, y el catálogo del primer Windham Hill, fueron buenas influencias en
esos años. El resultado de ello fue que
me dediqué a componer música de base electrónica sobre temas de la naturaleza y
divulgación científica, y acompañarlos de diapositivas, que luego presentaba en
público.
Y en eso andaba cuando crucé el
charco en el año 1987, y una vez instalado en Sabadell, me dediqué con furia un
tanto obsesiva a divulgar estos audiovisuales musicalizados. “Canciones de los
bosques caducifolios”, “Roraima”, “Cazadores y presas”, “Dinosaurios” fueron
algunos de los que hice, junto con algunos encargos para poner música a vídeos
divulgativos. Para ese entonces ya estaban en el mercado los primeros samplers, que me abrieron un asombroso
océano de posibilidades sonoras....
Por esa época escuché Enya, y eso
fue la tercera revelación: era posible
hacer música cantada interesante que no fuera ni rock ni pop. Ello revivió mi
pulsión ancestral de tener un grupo de verdad, que de momento sería un duo con
una cantante. Y como el nombre del grupo lo tenía claro desde hacía algunos
años, cuando ví la película Never Cry
Wolf, tan sólo me quedaba encontrar a la persona adecuada. Y, cuando en algún
momento de finales de 1989 Lídia entró por primera vez en el estudio, la
ecuación se completó y nació Amarok.
1. LOS ORIGENES: MIGRACIONS.
Lidia en la UAB 1991 |
Una cosa altamente surrealista
pasó por ese entonces: Mike Oldfield editó su disco Amarok. No me lo podía creer, pues pensaba que el nombre era a
prueba de bombas. Leí el libreto una y otra vez para buscar alguna referencia a
los lobos (Amarok quiere decir lobo en lengua inuit), pero nada. De dónde sacó
el nombre entonces??? Aghhhh! Y entre la disyuntiva de cambiarle el nombre al
grupo o condenarnos por siempre a que la gente pensara que lo habíamos sacado
del disco, optamos por la segunda, y a
apechugar malentendidos. Años después, me enteré de que el título del disco de
Oldfield podía ser la contracción de la frase
‘I’m a Rock’, en referencia a
sus tumultuosas relaciones con la Virgin. Vaya con las casualidades.
Migracions. Música de la Natura (1991) |
Esta etapa se cerró en otoño de
1992, cuando dimos nuestro tercer concierto en años consecutivos en el Mercat
de Música Viva de Vic. Fue un auténtico desastre, y además justo delante de una
tropa de productores y promotores que venían a husmear grupos noveles. La
torta, pues. Este tropiezo, unido a que en breve me iba a mudar al campo y
estaría largos meses sin electricidad, hizo que el grupo entrara en estado de
animación suspendida, sin más opción que
la de reflexionar sobre cuales serían los pasos a dar en el futuro.
2. RETIRADA Y REGRESO: ELS NOSTRES PETITS AMICS.
Ilustración de Lidia como idea inicial para la carátula de Els Nostres Petits Amics |
Els Nostres Petits Amics (1994) |
La Vinyota |
3. AL ESTUDIO DE GRABACIÓN: CANCIONES
DE LOS MUNDOS PERDIDOS.
Así como les había gustado la
música, no les gusto nada la calidad del sonido de la demo grabada con tanto
mimo en nuestro estudio-cuadra de animales. La buena noticia: que iríamos a un estudio de grabación
digital. Digital??? Alucinante!!! La
mala: que disponíamos de una semana para hacerlo. Una semana???? Pero habíamos
tardado casi un año en grabarlo en casaaaa!!! Ante tamaño reto, sólo nos
quedaba planificar la producción al milímetro, llamar a los colaboradores en el
momento preciso y sobre todo, invocar a los dioses para que no hubiera ni un
sólo contratiempo. Metrónomos y primitivos bajos midi pregrabados para tocar
encima, guitarra de 12 cuerdas, percusiones, guitarra española, oboe, violín,
batería, voces, glockenspiel, puñetas....tic tac tic tac... la locura. Milagrosamente legamos
al domingo por la tarde con todo
correctamente grabado, pero sin ninguna mezcla. Obviamente, a la discográfica
no le quedó más remedio que pagarse dos
días adicionales de estudio para mezclar, al igual que se había pagado el viaje
desde Alemania (cuando no existían los vuelos low cost) de nuestra inseparable oboísta Kerstin Kokocinsky, que
por suerte también era altísima, tocaba como los ángeles y le cayó muy bien a Pedro!!!
Canciones de los Mundos Perdidos (1995) |
Durante la grabación de Hidrogen (1995) |
Con una efímera formación que
duró dos conciertos, constituida por Lidia Cerón a la voz, Manel Sesé a la
percusión, Asy Guerrero a la guitarra
española y el bajo, Joan Morera en el violín y yo mismo en los teclados, la
guitarra de doce cuerdas y el balafón, lo presentamos con éxito en la sala Otto
Zutz de Barcelona y la
Universidad Autónoma de Barcelona. Para el primero preparamos
de nuevo un ambicioso montaje de diapositivas, que, aparte de las típicas
fotografías de naturaleza, incluía ilustraciones de la polifacética Asy. Por
desgracia, ambos proyectores fallaron durante
del concierto, con lo que decidimos poner punto y final a la etapa de
conciertos con pase de diapositivas. Mejor suerte tuvimos en la televisión,
pues Albert Reguant y todo el equipo del excelente programa Hidrogen subieron (con grandes dificultades) a mi casa para filmar un estupendo
programa especial.
La cosa prometía...
La cosa prometía...
ENGLISH VERSION FOR AMAROK BIOGRAPHY
This
is the story of a project, a dream, an obsession, a
way of understanding music and
life. This is also my own story for 20 years.
In this long and sometimes tortuous path many things have happened:
I've done a bunch of friends, I have
experienced both great loves and hates,
and I’ve learned and unlearned about a lot of issues. As a band we have
experienced unexpected successes, great failures, disappointments, moments of ecstasy…
surreal, hilarious, very sad situations. Laughter, tears, nerves, sleepless nights, theft, amazing trips,
parties, boredom... but if you want, let’s discover the
beginnings.
PROLOGUE
I discovered the progressive rock when I was 13, and if memory serves
me, the first albums I heard were Close to the Edge, Wish You Were Here, Brain
Salad Surgery and A Passion Play. I felt that there was life beyond The
Beatles, and then I became an insatiable searcher of prog recordings. I bought
those groups I had already known by other people who knew more than me. And I
only bought the discs that had that magical word in their credits: synthesizer.
Inevitably, with such surfeit of Hammonds,
Mellotrons and Minimoogs, I got the itch to be keyboardist, and hoped to be
surrounded by a mountain of these mighty gadgets someday. I told myself: ‘Get
ready, Rick Wakeman!’
In 1978 I finally had the first one: a Roland SH-2000 synthesizer, maybe
the worst choice to learn to play an instrument as it was monophonic (i.e. you
could only play ONE key at a time). I
didn’t care about it in that moment and I used
to bang the keys while moving the potentiometers. I hardly tried to understand the meaning of all those filters and oscillators. Some evenings, I met
with my high school fellows to make noise and record it knowing that their
instruments were somewhat poorer than my new Roland: biscuit tins, pans, one
harmonica or a recorder at its best...
KGB venue poster |
The Parthenon album, Mare Tenebris, was released
in 2004 as an act of justice and joy. It
contained a lot of stuff written early in the new century, including some
versions of original songs and even three recordings of those old days. Juan
Carlos, after knowing each other for 15 years, played the drums on the album.
In the 80’s –I’m talking about Venezuela-, progressive rock was also
about to be wiped out by the new musical trends, diametrically opposed to those
of the 70’s and most of my musician friends adopted the new tendencies because
of that unstoppable avalanche. I
was unable to do that, so I was alone in
the end.
However, I was fortunate to acquire an old 4 track recorder machine
which allowed me to investigate the world of recordings, while trying to
improve as a keyboardist and shortly afterwards as a 12-string guitar player
too (obviously inspired by the great Anthony Phillips). I participated in
strange and unfeasible projects, such as Little John, Ocam Project, Collage or
Podium, but in any case they were frustrating years that remained recorded only
on tape… in the best of cases.
However,
from 1985-86 new
winds were blowing in Caracas and I became interested in the so called incidental music (soundtracks or music for documentaries), and what was named new age,
a handful of different music to rock and traditional
styles in those years. They proved to be a suitable
outlet to my creative interests, and musicians such as Andreas Vollenweider,
Mark Isham, Suso Sáiz, or the first Windham Hill catalog were good influences
in those years. Because of that I
started to compose electronic
music based on
nature and popular science themes and when I played live
I suported the music with slide projections.
KGB inner flyer |
But the third revelaltion
was Enya. I was listening to her and I realized that a sung music, neither rock
nor pop, was possible. This revived my ancestral desire of founding a real
band, a duo with a female singer in that early stage. It was clear to me the
name of the group since I saw the film Never Cry Wolf and I only needed to find
the right person. When I met Lidia by the end of 1989 Amarok was born.
I. BEGINNINGS: MIGRACIONS
We
started to work as a duo on a series of already written themes that were
waiting just for a voice and some lyrics and we also maintained the electronic
music set including the visual slides. When I told Lidia, who was a light
soprano in the UAB chorus, we were going to play in may 1990 at KGB venue in Barcelona, she nearly had
a heart attack. Nevertheless we had a very good time playing that day and we
have some help from saxophonist Miquel Palomares and a huge set of photographs
that showed the audience dinosaurs, waterfalls, unfocused chamois and eagles,
snowy mountains…
UAB concert |
We
were playing as a duo or as a trio, with oboists coming and going, and we
didn’t depend on slides though we still using them from time to time. The
cassette had one sung side but the other was just instrumental.
This
first stage ended in the autumn of 1992, just when we performed our third show
in the Mercat de Música Viva in Vic. It was an absolute disaster in front of a
lot of producers and promoters that were searching for new bands. It was quite
a shock. Add to all this that I was going to move to the countryside and I was
going to be several months without power. The band was going to be in a
suspended animation state and I should consider the steps to be taken in the
future.
II. WITHDRAWAL AND RETURN: ELS NOSTRES
PETITS AMICS
Lídia
and I lived long and cold months while building our home and our future
recording studio. From February to June, when we had our first solar panel, we
had light through gas lamps and candles. In August we finally could turn on the
appliances. That is, a huge eight track tape recorder I had bought the months
before and a mixer (that in a few hours depleted the batteries after long hours
loading). We depended on the sun constantly and this happened for many years.
Our first laptop in our study in 2009 was a big step though it happened 16
years later. Another thing I did in these precarious times was to retake the
12-string guitar in order to incorporate it into the group’s repertoire. I could
play the guitar without electricity at least.
Venezuela 1992 |
We
didn’t played live those days but we were recording enthusiastically and few
months before we had written stuff enough for a sophomore recording. By the end
of 1994 Manel and I went to Madrid
searching for a record label because we didn’t wanted to edit any recording by
our means. We came in touch, among others, with Lyricon, a prestigious label
that supported made in Spain
projects. We knew a tall person, Pedro Vaquero, known as the boss. We felt very
small in front of him but we grew even smaller when he asked us, with a
baritone voice, why we wanted to release our music through Lyricon. I hardly
babbled about their interesting catalogue and we gave him our first CD, the
demo cassete of our new project and we left convinced that we had failed.
Amazingly, in fifteen days Pedro called me to tell me that he wanted to publish
our recording. I don’t know if witches exist, but they fly.
III. RECORDING STUDIO: CANCIONES DE
LOS MUNDOS PERDIDOS (SONGS FROM LOST WORLDS)
They liked the music very much but the demo sound quality didn’t
convince the label so they proposed to go to a digital recording studio. What
the hell? Digital? Mind blowing! But on the other hand we only had one week to
do it. One week? We took almost a year to record it in my own home studio. We
had to plan it in detail, call all collaborators and, among all, invoke all
gods not to have a setback. Metronomes and primitive MIDI bass sounds
pre-recorded to overdub, 12-string guitars, percussions, Spanish guitar, oboe,
violin, drums, voices, glockenspiel… what a hell!... tic toc tic toc… A
madness!! We entered the studio on Sunday evening with our recorded music but
without mixing. Obviously, the label had to hire the recording studio two days
more in order to have the mix and they also had to pay the flight tickets to
our German oboist, Kerstin Kokocinsky (no low cost these days).
We finally ended the album and it was released in Spring 1995 under the
Canciones de los Mundos Perdidos title. It was a kind of desired journey
through imaginary worlds we loved to live. All the drawings were made by Asy
Guerrero, our guitarist, and were presented as a big fold out format similar to
a LP size. The title was inspired by a Tolkien story (we even dedicated a song
to him), but it was a little too much like the Mike Oldfield’s Songs from the
Distant Earth album he released at the same time. It seemed we lived under the
shadow of Mike Oldfield.
Otto Zutz venue concert (1995) |
And although the album did not sell bad, it was not enough to meet
expectations (and costs) in Lyricon, though in Japan were very interested to see
us play live. What a pity!
With an ephemeral line-up consisting in Lídia Cerón, voice, Manel Sesé,
percussion, Asy Guerrero, Spanish guitar and bass, Joan Morera, violin, and
myself on keys, twelve string guitar and balafón we presented our album in the
Otto Zutz venue from Barcelona and at Universidad Autónoma de Barcelona. In our
first concert we displayed a slide show, consisting on nature pics and Asy’s
illustrations. Unfortunately, the projector didn’t work and it was our last
slide show. We were more successful on TV, since Albert Reguant and the
excellent ‘Hydrogen’ team recorded a TV special in my house.
The deal promised…
(To be continued)
The deal promised…
(To be continued)
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